|
biografie
Muzikant, který se vlastně vždy soustředil spíše na nekomerční
sféru a
paradoxně složil hudbu
k nejpopulárnější písni našich luhů konce
minulého tisíciletí? písni Medvídek, která přinesla Lucii I cenu
Klip
desetiletí. Po osmi letech, kdy se jako interpret víceméně stáhl z české
hudební scény, se OSKAR PETR vrací s novým sólovým albem Fabrica
Atomica. Album produkované Milanem Cimfem vznikalo
ve vyhlášeném
nahrávacím studiu Sono a podílela se na něm celá řada předních českých
muzikantů. Za všechny jmenujme alespoň Oldu Krejčovse,
Milana Cimfeho, Marka Žežulku nebo Kryštofa Michala.
Oskar Petr je mimo jiné zakladajícím členem skupiny Marsyas, Jazz Q a
autor několika českých hitů. Umělecká a kulturní činnost Oskara Petra je
na tuzemské poměry vskutku ojedinělá. Skladatel, textař, zpěvák,
fotograf, publicista, výtvarník, architekt interiéru,
ale především
skvělý hudebník tím vším je Oskar Petr. Album Fabrica Atomica vychází na
značce Columbia 21. dubna 2003.
Zevrubný přehled hudební činnosti Oskara Petra
Hudba a texty:
Lucie, B.S.P., Marsyas, Jazz Q, Výběr, David Koller, Anna K, Leona
Machálková, Helena Vondráčková, Dan Bárta, Kamil Střihavka, Pusa
Host na albech:
Lucie, Wanastowi vjecy, Výběr, Lucie Bílá, atd.
Hudební úspěchy:
1978 Album roku ? Marsyas
1994 Nominace APH ? píseň roku ? Chci zas v tobě spát (David Koller)
1998 Nominace APH ? píseň roku ? Jesus (Balage a Bára Basiková)
1999 Píseň roku ? Medvídek (Lucie)
Tracklisting /zatím nekompletní, celkem 13 skladeb/
- Pojď se mnou
- Mary Ann (prac. název)
- Voči
- Námořníček
- Fabrica Atomica
- Trochu jiná
- E Song (prac. název)
- Vázat se, stoupat
- Televizní tvář
- Balada v G (prac. název)
- Voči
- Námořníček
- Rosemary
Oskar Petr - Rozporů se nebojím
Výtah z rozhovoru Musiq Q 9/2002
Po osmi letech, kdy se jako interpret víceméně stáhl z české
hudební scény (jako skladatel ji však obohatil - zvláště 'ústy' kapely Lucie
- o
několik velkých hitů), se OSKAR PETR vrací s novým sólovým albem. Jeho
životní příběh se jistě v lecčems podobá příběhu řady (nejen) umělců
jeho generace. Přesto je originální a jedinečný - stejný, jako je jeho
protagonista v kontextu naší popmusic. A proto jsme to vzali hodně
zgruntu...
Tvoje obecně známá 'hudební stopa' začíná u Marsyas. Málokdo - včetně
mě - ale ví, co bylo předtím. Jak ses k muzice dostal?
To je zajímavé, na to se mě ještě nikdo neptal... Napřed jsme
měli s mým kamarádem Vaškem Rychtaříkem kapelu Two Men Band, to bylo v šesté
třídě.
Potom jsme s bratry Veselými a zpěvákem Ivanem Hájkem udělali školní
The Fenders - vím, že nám pan Veselý zakázal hrát Bee Gees, protože
to bylo
anglicky, takže jsme zpívali česky a hráli nějaké instrumentálky od Shadows.
To byla tak sedmá až devátá třída. Na střední škole jsem už 'chytil vlnu'
a začal brousit po různých kapelách. Jedna z nich se jmenovala Catkins -
ani nevím, co to znamená. Chvilku jsme se jmenovali Boston Tea Party.
Pak
jsem zpíval ve skupině Name, se kterou už jsme hráli Beatles z 'Bílého alba',
Lovin' Spoonful
a kapely té doby. Někdo odešel a přišel,
my se přejmenovali na No Name a krátce na to skončili. Začal jsem
sledovat folk, ale zároveň hodně poslouchal Hendrixe. Měl jsem to docela
pomíchané, nicméně jsem začal hrát sám. Hlavně každý čtvrtek v Ungeltu v
Mikrodivadle a na Baráčnické rychtě po divadelním představení Lampy.
Svoje věci?
Potom už ano. V Mikrodivadle jsme zhudebňovali Ferlinghettiho.
A kdy jsi začal psát vlastní písničky? Už pro ty předchozí kapely?
Už někdy v té šesté třídě, ale s kapelami jsme vždycky
dělali vesměs převzaté věci. To tehdy bylo normální. I Olympic, když jsem
na něj
chodil do Sluníčka, zpíval anglicky. Jakmile začali česky, jejich skalní
fanoušci odpadli. Už to nebylo tak... hezký... Vzápětí přišlo pár
písničkových soutěží,
po jedenasedmdesátém přišly folkové festivaly a
Malostranská beseda. Tam jsem měl pořad Čtvero ročních období. Asi už
tam tehdy byla i Zuzana Michnová s Petrem Kalandrou, ke kterým jsem se
pak připojil. Přál jsem si to, ale přišla s tím za mnou Zuzana, a tak
vznikli Marsyas.
Říkáš, že jsi poslouchal rock i folk. Podle čeho sis dělal selekci?
A jak se k tobě muzika dostávala?
Já mám tetu z druhého kolena v Bonnu.
Bratranec Viktor měl velkou sbírku všeho, co se v muzice hnulo, od Dave
Dee, Dozy, Beaky, Mick And Tich, Small Faces, Hendrixe, Beatles až po
Blue Cheer,
což byla první velká rocková kapela, kterou jsem viděl živě,
když jsem tam byl v patnácti na prázdninách. Takže selekce byla zprvu
dána tím, co jsem znal z Německa.
Mezi rockem a folkem byla dost silná, byť často umělá hranice.
Cítil jsi ji?
Určitě. Já se ale na bigbít díval jako na vyšší sféru
folku, ale protože se mi líbilo vystupovat
se
španělkou, byl jsem folkař. Kdyby mi
někdo řekl: "Chlapečku, víš co, my za tebe dáme kapelu
a budeme hrát ty
tvoje písničky jako bigbít," byl bych sice překvapený, ale asi bych
řekl: "Ano." Věci jako Crosby Stills Nash & Young, ve kterých to vlastně
přesně takhle bylo, jsem ale poznal hlavně až později díky Petrovi
Kalandrovi. Hltal jsem taky všechny dostupné hudební časopisy.
Takže tě Petr asi dost ovlivnil?
Jasně. On všechny ty důležité desky měl, protože pracoval
na letišti a využíval toho. Ale myslím,
že jsem i já ovlivnil jeho. To,
že si nechal
poslat třeba krabici Like A Children Jana Hammera, byla nejspíš moje
práce. Myslím, že jsme v té tmě, která tady byla, všichni tápali docela
úspěšně a vybírali
si opravdu dobré věci.
Měl jsi od začátku cíl stát se profesionálním muzikantem?
V žádném případě, jen jsem k tomu organicky celým svým
já stoprocentně směřoval.
A čím jsi chtěl být?
Mně se zdá že ničím... Každý říká že popelářem... Ty ne?
Já spíš policajtem na křižovatce...
Tak to mně se líbil spíš ten popelář. A když jsem byl teenager,
tak buď
malířem nebo traktoristou. Orat brázdy tam a zpátky se mi zdálo docela
nezávazný...
Marsyas v triu jsou poměrně probraná záležitost, ale zajímal
by mě tvůj dnešní pohled. Kde byla jejich největší síla a největší slabina?
Slabina byla v instrumentaci, protože se dvěma kytarami
toho moc neuděláš. My jsme to ovšem těmi hlasy natolik překryli, že nám
to zpočátku nevadilo.
Až později jsme s Petrem chtěli udělat kapelu, která by zněla jako
CSN&Y, Neil Young, Buffalo Springfield nebo Byrds. Jenže Zuzana měla
malé dítě a nebyl takový managing jako dneska, takže zůstalo bohužel
jen u chtění...Největší síla Marsyas byla podle mě právě v souznění našich
vokálů a vůbec v možnosti je realizovat. Nemuseli jsme vůbec myslet
na
materiál a ladilo to skvěle.
Postupem času jste začali koncertovat i nahrávat s dalšími muzikanty,
třeba raným Pražským výběrem. Podle čeho jste si spoluhráče vybírali?
Víš, že si vůbec nepamatuju, jak jsme se setkali s
Michaelem Kocábem? Jestli to nebylo tak, že si nás vyhlédl on...? Já
tedy chodil na všechny
Jazzové dny, do Parnasu na Pavlíčka, do Řeznické na Décziho
- to zase
dokazuje, že jsem vlastně žádný moc velký folkař nebyl. Hutka pro nás
sice byl bůh, ale z mého hlediska to nebylo možné kvalifikovat jako
hudební výkon...
Dnes se o jazzrocku mluví jako o slepé uličce...
To říká Slávek Janda, že jo?
To nevím, ale slyšel jsem to už mnohokrát. A taky se
říká, že byl u nás populární jen proto, že to byly
jediné
'povolené elektrické kytary'.
To mi připadá jako trošku nedokonalá myšlenka, zahleděná
do sebe... Já
když
slyšel Stanleyho Clarkea, Jana Hammera, George Dukea nebo Mahavishnu
Orchestra, cítil jsem v tom opravdovou hudbu, skutečně 'dokonanou' a
možná dokonce až 'pokořenou'... Vůbec jsem neřešil, proč - a jestli
vůbec - je módní.
Připadá mi zajímavé, že jazzrock byl povětšinou instrumentální
muzika, zatímco ty jsi zpěvák, písničkář. Není v tom rozpor?
Já se rozporů nebojím.
Když jsi ale pak na čas přešel do Jazz Q, asi to byl nezvyk,
zazpívat sloku a pak deset minut jen stát v pozadí, zatímco muzikanti
sólovali.
Já hrál půl roku paralelně v Marsyas i v Jazz Q - a
to bylo docela šťastné období. Na Jazz Q jsem chodil vždycky, Martin
Kratochvíl byl
co do harmonického myšlení můj vzor a kamarádil jsem se s Vláďou Padrůňkem.
Když mi řekl, že by byla možnost si tam zazpívat, musel jsem to zkusit.
I když už jsem byl rozhodnutý, že chci emigrovat.
Kdyby tě to s Jazz Q bavilo na sto procent, zůstal bys?
To určitě ne. Abychom se s Jazz Q dostali tam, kam
bych chtěl, museli bychom na tom pracovat nejméně dva, tři roky - a tak
dlouho já tady už
nechtěl být. Já nebyl žádný bojovník za něčí práva. Chtěl jsem prostě
zmizet, vidět Ameriku, Kalifornii a žít tam i umřít, jak jsem s Jazz
Q v jednom blues zpíval.
Proč ses vrátil do Čech?
Protože moje pronikání trvalo na můj vkus moc dlouho.
Taky jsem se zklamal v jedné manažerce, kterou mi, když přijel do Ameriky,
'uloupil'
Michael Kocáb. Já neměl v pětatřiceti chuť někoho přemlouvat, aby mi
jako 'začínajícímu' emigrantskému muzikantovi věřil. Do toho přišla
revoluce a ta mě docela 'spolkla'...
Takže ses chtěl znovu vrátit na českou hudební scénu?
Ne tak úplně. Já se chtěl prostě vracet do Čech - s
tím, že co budu dělat, se uvidí. Možná že kdybych hned v devadesátém
vydal desku,
prodalo by se jí docela dost kusů, ale tehdy jsem možnosti showbusinessu
neviděl jako moc velké. Zajímala mě ta atmosféra přerodu. Jenomže jsem
čekal,
že se všechno strašně rychle změní a za rok tady bude 'česká
Amerika'...
Nicméně ses začal kamarádit s partou kolem Lucie. Ta už tehdy
poměrně jasně spěla k pozici velmi úspěšné kapely...
Ale já byl dlouho jen 'ten chlápek s videokamerou',
který všechno natáčí... Když jsem přijel, viděl jsem, že je tu spousta
talentů. Většina z nich
ale zpívala tu jednu 'ruskou' písničku, což bylo jistě vlivem okolí
i
tou typickou
'bohemian'
duší. Jenže když přijedeš z Ameriky, praští tě to do uší. Nicméně pak
jsem
se potkal s Davidem Kollerem. Bylo to v roce 1990 na Lávce, což
byl tehdy snad jediný bar, kde
se chlastalo až do rána. David za mnou
přišel
s tím, že mě zná z Marsyas, že nás viděl jako malý kluk,
a jestli bych
si s nimi někdy nezahrál na harmoniku - takže nevím, jestli si mě
nespletl s Petrem Kalandrou... Tím vzniklo naše přátelství. Už tehdy
jsem věděl, že jsou úžasně talentovaní a byli by vhodní na export.
Totéž, mimochodem, platilo o Oceánu - stačilo by do nich vrazit pár set
tisíc dolarů
a vykopnout je do světa.
Proč myslíš, že se jim to nepodařilo?
Za Lucií taky nepřišel ten vhodný člověk s prachama,
který by řekl - pojďte, pojedeme do Londýna
a zkusíme něco natočit. Myslím,
že by určitě
jeli.
Hned jak ses tady objevil, začalo se spekulovat o obnovení starých
Marsyas. Ty jsi tu chuť necítil?
Ze začátku ne, protože jsem z téhle muziky opravdu
vypadl. Později jo, ale to už nešlo - Petr byl
v nemocnici a neměl na
to sílu. Navíc byli
se Zuzanou pořád zaháčkováni v té podobě Marsyas s Pavlem Skálou, a protože
jsem to byl
já, kdo tehdy odešel, necítil jsem právo nás nějak násilím shánět dohromady.
Cítíš tedy to, že k comebacku nedošlo, jako zklamání?
Byla to škoda, zklamání ne. Zklamaný jsem z toho, že
jsme letos byli bookovaní na velkých festivalech a koncertech se Zuzanou
a Honzou
Hrubým, ale nevyšlo to, museli jsme je odříct. Zuzana se mi už tři
měsíce neozvala, musel jsem tu myšlenku opustit.
Čím nazrála doba, že vydáváš nové album právě teď, po tolika
letech?
Je to práce nebožtíka Karla Knechtla a Ivana Prokopa
ze Sony. Já ho chtěl vydat už dávno, ale nikam jsem se nechodil nabízet,
protože ty nové lidi
na firmách neznám. Dneska už jsem vlastně mohl dělat pátou desku...
Kam bude to album nasměrované?
Na důchodce, kteří nemají vypalovačky... Jenže ono
hodně důchodců už vypalovačky má... Tak, řekněme, pro takové ty avantgardnější
důchodce,
kterým se technika hnusí...
Minulou desku produkoval David Koller. Máš někoho takového po ruce i
teď?
Produkuje to Milan Cimfe, některé věci udělal úplně
sám s pomocí počítačů, potom nad tím sedíme
v Sonu a doplňujeme, některé
jsou s živou
kapelou. S tím byl trochu problém, protože čeští muzikanti jsou tak
podivně zkomercializovaní, že si nechtějí jen tak zahrát někde u stolu
a něco vymýšlet. Shoda okolností chtěla tenhle vývoj. Když jsem teď viděl
v televizi Year Of The Horse - tu scénu, jak Young sedí s muzikanty,
debatují o písničce a vymýšlejí trojhlasy - bylo mi docela líto, že
nemám šanci to takhle vytvářet. Přitom by to u toho 'stolu' mělo začít.
Český muzikant ti řekne - já se to doma naučím a ve studiu ti to
zahraju. Já chci ale pracovat z písně ven a ne naopak. Museli jsme tedy
zvolit tuhle barvitou cestu natáčení s různými muzikanty ve studiu Sono.
Kdo tedy na té desce hraje?
Asi je nevyjmenuju všechny - Olda Krejčoves na kytaru,
Kája Mařík velkou část kláves, Tom Uhlík
na basu, Milan Cimfe na spoustu
nástrojů, Marek
Žežulka, David Koller, Ernouš Šedivý a Martin Vajgl
na bubny, nějaké
bicí Pavel Fajt, Vladimír Franc, Petr Ostrouchov aranžoval kvartet a
hrál, v jedné písničce zpívá Lenka Dusilová... Jen škoda, že to není
napevno sestavená kapela.
A plánuješ něco takového?
Hodně o to stojím. Já totiž s kapelou rostu. Když hraje
špatně, spadnu do písku a kroutím se jak žížala na pláži, ale jakmile
jde nahoru,
okamžitě s ní stoupám...
To je zajímavé u člověka, který je v první řadě písničkář.
No, když jsem viděl toho Younga, zdá se mi, že po tom
touží většina písničkářů. Taky se o něm říká,
že je folkař, ale z toho
filmu nebo z
jeho koncertu s Pearl Jam to rozhodně poznat nebylo. 'Píseň'
v tom ale
přitom zůstává tím hlavním elementem.
Nevím, jestli se o tom při tvých zkušenostech dá mluvit, ale
máš dnes ještě nějaké vzory?
Vzory asi ne, ale pořád mě inspiruje, když vidím nějaké
skvělé muzikanty na koncertě. A rád poslouchám desky. Vždycky jsem nadšený
z Bowieho,
ať udělá cokoliv. Heathen se mi líbí hodně
- i
to, jak se vrací zpět. Já se taky chtěl trochu vrátit do 60. let,
nakoupil jsem si Small Faces, T. Rex
a všechny tyhle kapely s kořeny
v pravěku, pouštěl jsem to muzikantům, aby věděli, jak si to představuju
-
trochu téhle energie v těch našich nahrávkách snad zůstalo. Hlavně bych
ji tam chtěl mít v živém podání. Takže jestli mám nějaké idoly, je to
v první řadě Bowie. Je jím ale pořád i ten Young, Phil Glass, Beatles,
Radiohead, Annie Lennox, měl jsem rád Davida Byrnea a Talking Heads,
což
mě už trošičku opustilo. Miloval jsem třeba i Matadors, Rebels,
Flamengo, Třešňáka...
Máš i nějaké literární inspirace co se týče textů, nebo je bereš
spíš jako součást hudby?
Hodně jako součást hudby, i když tam moment nějaké
inspirace vždycky byl. Nenávidím stav, kdy
ji nemám a musím se do
textování nutit, což se mi v poslední době párkrát stalo. Ono je to tak,
že mám tolik zájmů, že nemám čas vážně číst. Celá 80. léta jsem v
Americe hlavně chodil po galeriích, dostal 'vizuální výprask', ale četl
jsem jenom manuály od syntezátorů a knihy o umění... Teď bych chtěl
začít číst víc. Hlavně literaturu faktu a avantgardu, čistá beletrie
mi tolik neříká. Určitě tam pro sebe něco najdu. Na cizí hudbu už texty
nepíšu, to jsem si po zkušenostech zakázal. Nejsem Pavel Vrba - kterého,
mimochodem, považuju za člověka na hranici geniality.
A muziku?
To bych rád. Lucii jsem na novou desku napsal několik
věcí. Jednu z nich, Rose Mary, si nevzali
- nevím proč, je krásná - a
budu ji mít snad
na svém albu. Stejně tak Olé olé, jemně 'mexická', tu jsem stáhl zpět.
Holt oželím nějaké peníze a budu muset jít na měsíc do fabriky
atomiky...
Malířům se - alespoň podle literatury - stává,
že běžně prodávají svoje obrazy, ale najednou namalují jeden, ten Obraz
s velkým O, který
by
neprodali za žádnou cenu. Stává se ti to
s písničkami?
Takový majetnický vztah už mívám. Zrovna k té Olé olé...
Máš dnes ambice prodat nějaké písničky ven?
Mám. Na tom bych chtěl víc pracovat v Americe. Zrovna
nedávno mi jednu Warner Chappell poslali
do New Yorku Meat Loafovi. Zatím
se neozval...
|
|